• LET OP: het is erg druk bij ons en onze vervoerders. Lees meer
home / Blog

Cape Epic rijden met Tjeerd

Even geleden hebben we één van onze vrienden van de winkel voorgesteld: Tjeerd. Hij is volop in de voorbereiding op een hele epische uitdaging. Hij gaat namelijk de Cape Epic rijden samen met een vriend van hem. Wij volgen hem nauw op de voet en hebben een driedelige blog serie opgezet om zijn voorbereiding en race te volgen. Wie weet raak je zo geïnspireerd dat je ‘m in 2021 zelf wilt rijden.

We hebben je al even kort geïntroduceerd, maar wie is Tjeerd?

"Dat ben ik haha. Ik ben op dit moment 43 jaar en woon samen met mijn vriendin in Vlaardingen. We zijn al 23 jaar samen en hebben twee prachtige kinderen." 

De Cape Epic is niet een tocht waar je als beginneling aan de start staat. Fiets je al lang?

"Een jaar of 10, 12 geleden ging ik met een paar vrienden naar de Ardennen toe. Het was een weekend weg en dat doen we nooit zonder enige sportieve activiteit. Dat jaar gingen we met z’n allen mountainbiken. Allemaal een mountainbike gehuurd en daar de trails op. Het was mijn eerste keer, dus ik was niet echt de snelste en 40 kilo te zwaar. Toen heb ik tegen mezelf gezegd: “Ik wil nooit meer de laatste zijn.” Toen ben ik het fietsen wat fanatiek gaan oppakken."

Het is dus begonnen met mountainbiken. Is dit ook wat je dan altijd doet, of wissel je soms ook weleens naar de racefiets of een andere discipline?

"Als ik ga fietsen pak ik bijna altijd de racefiets maar het mooiste vind ik mountainbiken. Dat vind ik het mooiste wat er is. Je bent echt te midden van de natuur. Geen mens om je heen. De trails in Nederland lopen door prachtige bossen en schitterende duinen. Zo rustgevend, maar net zo uitdagend. Ik train veel in de buurt van Leersum en Amerongen, daar rijd je op de Utrechtse Heuvelrug. Dat zijn mooie mountainbike parcours. Ik heb altijd een beetje aangemodderd. Ik heb wel veel gefietst en veel kilometers gemaakt, maar nooit een serieuze slag gemaakt in trainen.
Dat omslagpunt kwam voor 2015, toen heb ik mezelf als doel gesteld om Luik-Bastenaken-Luik te rijden. De volledige afstand: 270 kilometer op de racefiets. Toen heb ik hulp ingeschakeld en ben ik gaan trainen met een trainingsschema. In 2012 heb ik ook de Bart Brentjes Challenge gereden. Dat is 110 km op de mountainbike. Ook echt een serieuze afstand, maar hier heb ik niet voor getraind met een schema. Ik wil altijd wel een doel op mijn radar hebben. Dat helpt me met trainen. Ik vind de voorbereiding voor zo’n enorme uitdaging geweldig." 

Over uitdagingen gesproken, de Cape Epic is niet niks. Jij gaat die in maart 2020 fietsen met fietsmaat Dennis Immerzeel. Wat is het precies voor een race?

"De Cape Epic is de zwaarste meerdaagse mountainbike race die er is. Dat zeg niet alleen ik. Eigenlijk iedereen die hier aan mee heeft gedaan vindt het enorm zwaar. Het is in de prachtige omgeving rondom Kaapstad in Zuid-Afrika. Aan de Cape Epic doen amateurs, maar ook (oud-)profs mee, zoals ook Bart Brentjes en Nino Shutter. Eén van de jaren dat we meededen deed ook Jurgen van den Broeck mee. Hij was net gestopt met professioneel wielrennen en deed dat jaar mee. Toen we hem spraken zei hij dat het zwaarder was dan de Tour de France rijden. Daar heb je nog vlakke etappes waar je wat kon herstellen, maar dat is er bij de Cape Epic niet bij. Het is 8 dagen vol gas.

Elke dag is er een rit die tussen de 60 en 100 kilometer en daarin wordt er flink geklommen. Elke rit heeft tussen de 1500 en 2500 hoogtemeters. Het parcours is rotsachtig en temperaturen gaan in maart vaak boven de 30 graden. Er zal regelmatig gelopen worden, omdat er enorm steile en technische afdalingen zijn. Daar kan ik ook niet echt voor trainen in Nederland. Wil je dat onder de knie krijgen, moet je naar Spanje gaan. Daar heb je ongeveer dezelfde omgeving en condities. Voor mij is dat simpelweg gewoon niet te doen qua tijd. Dus dan wordt het soms lopend naar beneden. Dan duurt een dag echt lang, zeker in de volle zon.

Je bent ook helemaal op jezelf aangewezen. Er rijdt geen materiaalman mee. Krijg je onderweg pech, dan moet je het zelf oplossen. Goed materiaal meenemen is dus echt een must. Op de route zijn er wel 3 servicestations waar je dingen kunt repareren met wat hulp. Heb je tussendoor een mechanisch mankement, dan moet je het zelf repareren of lopen. Voor mij wordt het volgend jaar de derde keer dat ik de Cape Epic ga rijden." 

Tjeerd met zijn fietsmaat Dennis Immerzeel

Het is dus niet de eerste keer. Kun je wat vertellen over je eerste ervaring bij de Cape Epic?

"Poeh. Dat is bijna niet te omschrijven. Er gebeurt zoveel. Niet alleen op racegebied, maar ook organisatorisch. Het is zo goed georganiseerd. Alles wordt goed verzorgd. Van je slaapplek tot aan het eten. De eerste keer dat we reden, belandden we in het achterveld tijdens de proloog. Dat zinde ons niet echt. We waren er in de eerste etappe op gebrand om dit goed te maken. We gingen van start en haalden de ene na de andere deelnemers in. We gingen steeds harder, sneller. Tot de middag daar kwam en we tot een halt werden geroepen door de hitte. We reden steeds langzamer en kwamen helemaal kapot over de finish. De hele Cape Epic hebben we daar nog last van gehad. We hebben toen leren doseren. Het is beter gematigd door te rijden dan vol te vlammen en jezelf echt helemaal uit te melken.


De eerste keer was zo enorm imposant, dat we niet hebben kunnen genieten van de race en de omgeving. Daarom hebben we besloten om hem nog een keer te rijden, om er veel meer van te genieten. De eerste keer was in 2016 en in 2018 hebben we onze tweede poging gedaan. We zijn wel van start gegaan, maar zijn helaas niet gefinisht. Halverwege werd ik ziek. Ik kon niets meer binnenhouden en met zo’n evenement is dat echt funest. Hygiëne is belangrijk. Je knijpt elk beetje energie uit je lichaam. Je wordt vatbaarder voor ziektes. Het is bijna onmogelijk om je hierop voor te bereiden. Op het terrein zijn dixies de enige vorm van sanitair. Na een paar dagen wordt dat niet best met al die sportvoeding en warmte. Maar wat ik zeg, op een gegeven moment ben je zo moe dat je niets meer wilt doen. Je bent 8 dagen 9 uur aan het fietsen. Je hebt zelfs geen zin meer om de bidons weg te brengen zodat die gevuld kunnen worden voor de servicepunten onderweg. Die heb je wel echt nodig voor de volgende dag, maar zelfs daar ben je te moe voor. Doseren van je energie is echt belangrijk."

Hoe ziet de voorbereiding eruit als je zo’n uitdaging gaat doen?

"Ik heb ervoor gekozen om het hele jaar bezig te zijn. Van maart t/m september fiets ik wel fanatiek door, maar rijd ik niet echt op een schema. Vanaf september gaat de knop om en is de focus echt op de Cape Epic. Van de zomer heb ik wel doorgereden en had ik de Marmotte als doel genomen. Het was de eerste keer dat ik deze heb gedaan. Het was misschien wat te massaal naar mijn smaak. De eerste klim, Col du Glandon, was zo druk dat we daar niet echt tempo hebben kunnen rijden. Na de afdaling is het deelnemersveld wat meer uit elkaar geslagen en konden we ons eigen tempo rijden. We gingen voor goud, daar moet je een bepaalde tijd voor rijden. Voor ons was dat 8,5 uur. Die hebben we ook in de pocket.


Om de Cape Epic te kunnen rijden heb ik een trainer ingeschakeld, Remco van Bikephysics. Hij heeft voor mij een trainingsschema opgesteld, zodat ik ook echt beter ben gaan fietsen. Ik train nu 4 dagen in de week. Dinsdag- en donderdagavond staan er intervaltrainingen op de planning. Vrijdag en zondag is het meters maken en moet ik mijn duurtrainingen afwerken. Ik fiets altijd buiten. De intervaltrainingen doe ik gewoon alleen, daarvoor heeft het niet zoveel zin om samen te trainen. Snelheden en intensiteit verschilt vaak als je met anderen rijdt. Op zondag train ik samen met mijn fietsmaat waarmee ik het team vorm voor de Cape Epic. We pakken altijd de mountainbike en rijden veel bij Amerongen en Leersum. Ik heb wel een racefiets, maar met de komende winterdagen vind ik het te glad om deze te pakken. Als ik de suspension op mijn mountainbike vastzet fietst het net zo lekker. Hij is dan best stijf en snel. Daarbij is de Cape Epic een mountainbike race, dus is het beter om daar ook de meeste trainingsuren mee te maken."

Hoe gaan de voorbereidingen voor dit jaar?

"Voor dit jaar lig ik goed op schema. Op Strava kan ik zien hoe mijn conditie is ten opzichte van vorig jaar. Daar loop ik nu op voor. Ik ben dus fitter dan vorig jaar. Mijn grootste uitdaging in de voorbereiding gaat mijn lichaamsgewicht worden. Het is beter om wat lichter te beginnen aan de Cape Epic. Naast mijn trainingsschema heb ik geen voedingsschema. Dan moet je op zoveel dingen letten, dat wordt gewoon lastig. Daarbij vind ik het ook wel een zware keuze voor mijn gezin. Die zouden dan ook met mijn voedingspatroon mee moeten doen. Met alle trainingsuren wil ik ze dat niet echt aandoen. De Cape Epic is een teamchallenge. We moeten samen finishen. Op dit moment ben ik net iets fitter en zal ik de komende races wel op kop sleuren als er lange stukken zijn met wind. M’n maatje zal tijdens het klimmen het tempo moeten bepalen. Zo kunnen we elkaar steunen en samen over de streep komen."

Op welke fiets ga je de Cape Epic rijden?

"De eerste keer dat ik de Cape Epic heb gereden was op een hardtail mountainbike. Ik heb hem uitgereden, maar Jeroen van de CUBE Store adviseerde mij om een de CUBE AMS te proberen. Dat is een full supsension mountainbike. Dat bracht me al zoveel meer comfort met zich mee dat ik niet meer anders zou willen. Ik was fan van de hardtails van CUBE vanwege de stijfheid, powertransfer en snelheid. Maar de CUBE AMS 100 Teamline doet hier echt niet voor onder. Je moet je niet vergissen in hoeveel energie je kunt besparen tijdens de afdalingen. Je lichaam hoeft minder klappen op te vangen. Daarbij klimt hij ook echt prima. Ik rijd ook gewoon op de weg met mijn AMS. Dan zet ik de lock-out uit en dan is hij super stijf op de weg."

Tjeerd op zijn CUBE AMS tijdens de Cape Epic

Wat staat er nu nog op de planning?

"Mijn training zal niet intensiever worden. Ik zit nu al op 12 uur per week. Waarschijnlijk ga ik de Grand Tour Utrechtse Heuvelrug rijden. Dat is 110 km aan mountainbikeparcours op de Utrechtse Heuvelrug. Dat is een mooie duurtraining op de mountainbike. M’n teammaatje en ik zijn ook aan het kijken om misschien een weekend naar Limburg te gaan. Daar kunnen we dan twee lange trainingsritten maken met voldoende hoogtemeters. Op de temperatuur kunnen we ons niet echt voorbereiden. Als we hier vertrekken kan het nog wel eens sneeuwen en daar is het dan boven de 30 graden. Ik kan op zich wel tegen de warmte, maar merk wel dat ik sterker ben wanneer het frisser is. Ik fiets altijd buiten. Weer of geen weer. Al kijk ik wel regelmatig op Buienradar om mijn trainingsritten te timen. In de regen trainen is geen probleem, maar liever niet langer dan 2 uur in de stromende regen. Op een gegeven moment wordt alles toch echt nat en koud. Dan vraag ik me wel af of dit niet averechts gaat werken.


Als ik de Cape Epic volgend jaar heb uitgereden, ga ik kijken naar een nieuwe uitdaging. Misschien wel de Trans Alp. Op de racefiets een aantal dagen over machtige Alpen Cols. Die meerdaagse evenementen blijf ik toch wel mooi vinden. De sfeer bij zulk soort evenementen is zo mooi."

Tot slot, zou je de Cape Epic aanraden om een keer te doen?

"Als je de keuze zou hebben zou ik het zeker een keer doen. Er is een diversiteit aan deelnemers. Professionele mountainbikers als Nino Schürter en oud-profs als Bart Brentjes doen er aan mee, maar ook enorm veel amateurs. Allemaal met één doel: de Cape Epic uitrijden. Sommigen dan net iets sneller dan anderen. Die saamhorigheid daar is geweldig. Allemaal in hetzelfde schuitje. Met de dagen wordt het voor iedereen even zwaar, maar op het einde ben je zo trots. Persoonlijk wil ik ook echt alles uit mezelf halen. De uitdaging en de voorbereiding vind ik echt geweldig. Het trainen ernaartoe en het doel voor ogen hebben, zodat ik het beste uit mezelf kan halen."


Dat gaat vast lukken Tjeerd. Wij hebben de volste vertrouwen in je Tjeerd en wensen je alvast heel veel succes toe. PS. Vergeet er niet van te genieten, anders moet je nog een keer ;-)!

← Terug naar nieuws

omhoog