home / Nieuws

Wacht jij nog op je fiets?


Wij zijn blij dat we weer zoals ‘vanouds’ in de winkel kunnen staan. Geen restricties meer, maar gewoon doen wat we leuk vinden: jou persoonlijk adviseren en op weg helpen met je nieuwe fietsavonturen! We zijn ook blij dat de productie van fietsen de laatste maanden weer op gang is gekomen.

Toch zitten we nog lang niet op ons ‘oude’ niveau en is het leveren van fietsen nog steeds een uitdaging. Graag leggen we je uit hoe het komt dat je soms wat langer op je fiets moet wachten. Daarom delen we hieronder de duidelijke uitleg van CUBE zelf. Deze is ook hier te vinden op cube.eu.

----------------------------------------------------------

Bericht van CUBE:

Een groot aantal van onze fietsen van het huidige modeljaar zijn al geleverd en verkrijgbaar bij CUBE dealers.

We betreuren het echter dat sommige modellen nog steeds worden beïnvloed door vertragingen in de levering, waardoor leveringsdata al meerdere keren zijn uitgesteld. Om aan de groeiende vraag te voldoen, hebben we onze assemblage- en logistieke capaciteiten aanzienlijk opgevoerd. Helaas kunnen we op dit moment slechts ongeveer 75% van onze capaciteit gebruiken. Dit is te wijten aan verschillende factoren en we zijn dagelijks bezig om oplossingen voor de situatie te vinden.

Onze sector is de afgelopen maanden onophoudelijk uitgedaagd door verschillende scenario's die, op zichzelf staand, ongelegen maar overkomelijk waren. Al deze situaties bij elkaar creëren echter een zeer moeilijke situatie voor ons als geheel. Het is voor ons daarom nu onmogelijk om met zekerheid te plannen, omdat we de ontvangst van goederen alleen op zeer korte termijn kunnen voorspellen. Een fietsmodel dat we de komende weken theoretisch zouden kunnen bouwen volgens ons productieplan, mist morgen misschien een onderdeel waar we acht weken op moeten wachten. Er zijn verschillende factoren die de componententekorten en vertragingen veroorzaken:

Productiestoringen in Azië

De productiefaciliteiten van onze leveranciers in Azië worden herhaaldelijk getroffen door onvoorziene lockdowns van enkele weken. Zelfs na hervatting van de werking is een bepaalde opstartperiode vereist voordat deze faciliteiten weer op 100% capaciteit kunnen terugkeren. Dit is deels te wijten aan wettelijke beperkingen die de productiecapaciteit beperken tot 50%, wat betekent dat ze in eerste instantie niet daarboven mogen gaan.

Voor fabrikanten van onderdelen is de huidige productiecapaciteit ernstig beperkt of in sommige gevallen zelfs helemaal opgeschort vanwege tekorten aan grondstoffen en arbeidskrachten als gevolg van ziekte. Dit maakt het niet alleen vrijwel onmogelijk om vooruit te plannen op het gebied van componenten, maar zorgt er ook voor dat leveringstermijnen helaas met regelmaat worden opgeschoven.

Beperkingen transportroute

In de vroege stadia van de coronaviruspandemie werden de zeevrachtcapaciteiten bijzonder hard getroffen. Havens kampten met congestieproblemen, waardoor schepen niet konden worden gelost. Dit leidde tot knelpunten in de beschikbaarheid van gratis containers en schepen. De daaruit voortvloeiende forse stijgingen van de transportkosten en vooral aanzienlijk langere transittijden zijn vandaag de dag nog steeds voelbaar.

Met de afnemende capaciteit voor zeevracht, werd het goederenvervoer per spoor steeds meer gebruikt als een alternatieve methode om goederen te vervoeren. Deze optie is nu niet beschikbaar vanwege de huidige situatie in Rusland en Oekraïne, waardoor de wereldwijde toeleveringsketens verder onder druk komen te staan.

Concreet betekent dit dat de levering van dringend benodigde onderdelen op het laatste moment nog eens 6-7 weken vertraagd is.

Chiptekort

Onze e-bikes worden ook getroffen door het algemene chiptekort dat alle sectoren treft. Bindende leveringsdata ontvangen wij op zijn vroegst 2-4 weken voor ontvangst van de goederen van onze leveranciers. Dit vraagt ​​om een ​​uiterst flexibele planning van onze productie- en montagelijnen.

Helaas is het onwaarschijnlijk dat de situatie in de nabije toekomst zal verbeteren. Het conflict in Oekraïne tast de productiecapaciteit verder aan als gevolg van tekorten aan essentiële grondstoffen.

Flexibele productieplanning

Om de hierboven beschreven redenen werken we nu met zeer korte doorlooptijden voor de productieplanning. Wij zorgen voor maximale flexibiliteit voor onszelf door alle leveringen van bestelde onderdelen aan te nemen, ook als we een deel daarvan pas veel later nodig hebben. We accepteren het financiële risico dat dit met zich meebrengt en de extra complexiteit voor onze logistiek. We hebben onze opslagfaciliteit voor volledig geassembleerde fietsen nu omgebouwd tot een onderdelenmagazijn en zijn begonnen met het exploiteren van vijf extra regionale satellietmagazijnen. Ondanks deze stap en het enorme aantal componenten dat in onze magazijnen is opgeslagen, zijn we helaas niet in staat om het gebruik van onze capaciteiten significant op te voeren. Er is maar één ontbrekend onderdeel nodig om te voorkomen dat we helemaal een fiets bouwen.

Onze excuses voor de lange wachttijd en de gemiste ritten die hierdoor zijn ontstaan. We doen er alles aan om je fiets zo snel mogelijk te produceren en te bezorgen.

We stellen je geduld, doorzettingsvermogen en begrip op dit moment zeer op prijs!

← Terug naar nieuws

omhoog