

Een lekke band of versleten profiel komt altijd ongelegen. Toch hoef je daarvoor niet direct naar de fietsenmaker. Met de juiste spullen vervang je jouw fietsband helemaal zelf. In deze blog leggen we je stap voor stap uit hoe je jouw binnenband, achterband of tubeless band vervangt.
Wanneer moet je je fietsband vervangen?
Een scheur in de zijwand, een gladgereden profiel of een lekke band die je niet meer kunt plakken? Dan is het tijd voor vervanging van jouw fietsband. Ook als je band niet goed meer op spanning blijft, kan het zijn dat de ventielrand of binnenband beschadigd is. Aan de slag!
Let op: een goede band zorgt niet alleen voor comfort, maar ook voor grip, veiligheid en minder kans op pech onderweg. Houd dus altijd goed de signalen in de gaten, zodat je op tijd jouw fietsband vervangt. Zo voorkom je ongelukken en onveilige situaties.
Fietsband van jouw voorwiel vervangen
Een voorband vervangen is zo gebeurd. Je hebt geen derailleur of ketting die in de weg zit, dus je kunt recht op je doel af.
1. Zet je fiets stabiel neer, bijvoorbeeld ondersteboven op zadel en stuur. Draai de snelspanner of wielmoeren los en haal het voorwiel uit de vork.
2. Laat de band leeglopen door het ventiel open te draaien. Gebruik daarna een bandenlichter om één kant van de buitenband los te wippen. Trek de binnenband eruit en controleer de buitenband van binnen op scherpe voorwerpen. Zo voorkom je dat je nieuwe band meteen weer lek raakt.
3. Plaats de nieuwe binnenband met een beetje lucht erin terug in de band, steek het ventiel door het ventielgat en werk de buitenband weer helemaal op de velg. Controleer of de band goed in de velg ligt en pomp hem vervolgens op tot de juiste spanning.
4. Zet het wiel terug in de vork, draai alles stevig vast en controleer of het wiel vrij draait.
Extra tip: Een goed opgepompte band maakt een wereld van verschil. Gebruik daarom een betrouwbare fietspomp met drukmeter, zoals de ACID Pump RACE UHP en je zit meteen goed. Na het fietsband vervangen ga je de weg weer op met de juiste bandenspanning.
Achterband fiets vervangen: iets meer werk, maar goed te doen
De achterband is net iets lastiger dan de voorband, omdat je te maken hebt met de ketting, casette en derailleur. Toch hoeft het niet ingewikkeld te zijn.
1. Zet je fiets stabiel neer. Gebruik een werkstandaard als je die hebt, of zet de fiets ondersteboven op stuur en zadel. Schakel naar het kleinste tandwiel achter. Zo staat er minder spanning op de ketting, wat het verwijderen van het wiel makkelijker maakt.
2. Draai de snelspanner of moeren los en trek het wiel iets naar achteren, zodat het uit de uitvaleinden komt. Til de ketting voorzichtig van het tandwiel en leg het wiel apart. Let goed op hoe de ketting en derailleur liggen, zodat je straks weet hoe je het wiel terugplaatst.
3. Laat de binnenband helemaal leeglopen. Druk het ventiel open en knijp voorzichtig in de band om de laatste lucht eruit te duwen. Gebruik een bandenlichter om één kant van de buitenband los te maken van de velg. Begin tegenover het ventiel en werk rustig naar je toe. Haal de binnenband eruit en controleer de buitenband van binnen én van buiten op scherpe voorwerpen zoals glas of steentjes. Gebruik eventueel een zaklamp om goed te kunnen kijken.
4. Blaas de nieuwe binnenband licht op, zodat deze iets gevuld is en minder snel knikt. Steek het ventiel door het ventielgat in de velg. Leg de binnenband voorzichtig in de buitenband. Werk daarna de buitenband weer terug op de velg, beginnend tegenover het ventiel en eindigend bij het ventiel zelf. Controleer of de binnenband nergens klem zit tussen buitenband en velg.
5. Pomp de band op tot de juiste spanning. Die vind je op de zijkant van de buitenband. Controleer bij het oppompen of de band overal netjes in de velg ligt en gelijkmatig omhoog komt.
6. Nu komt het terugplaatsen van het wiel. Leg de ketting op het kleinste tandwiel en schuif het wiel terug in het frame. Let op dat de derailleur goed naar achteren buigt en de as netjes in de uitvaleinden valt. Draai de snelspanner of moeren stevig vast. Controleer daarna of het wiel goed uitgelijnd is en vrij draait.
Laatste check: controleer ook of de remmen goed staan en of de derailleur soepel schakelt. Zit alles zoals het hoort? Dan is je fiets weer klaar voor gebruik.
Extra tip: Een goed opgepompte achterband zorgt niet alleen voor comfort en grip, maar voorkomt ook overmatige slijtage van je cassette en ketting. Vergeet dus niet regelmatig de bandenspanning te controleren, zeker als je vaak en ver fietst.
Binnenband fiets vervangen: stap voor stap
Controleer eerst de buitenband. Geen scherpe steentjes of glas meer aanwezig? Dan kun je de nieuwe binnenband plaatsen. Breng eerst één kant van de buitenband terug op de velg. Pomp de nieuwe binnenband lichtjes op zodat hij wat vorm krijgt en leg hem netjes in de band. Steek het ventiel door het ventielgat in de velg.
Nu komt het spannendste deel: de buitenband weer volledig op de velg krijgen. Begin tegenover het ventiel en werk naar het ventiel toe. Vaak lukt dit gewoon met je handen. Kom je er niet uit? Gebruik dan een bandenlichter, maar wees voorzichtig dat je de binnenband niet klemt.
Pomp de band op tot de juiste spanning (die vind je op de zijkant van de band), controleer of alles goed zit, en plaats het wiel terug. Vergeet niet om te checken of de ketting goed ligt.
Tubeless fietsband vervangen: iets technischer, maar goed te leren
Tubeless rijden heeft veel voordelen: minder kans op lek, meer comfort en grip bij lagere bandenspanning. Maar als je een tubeless band wilt vervangen, is het proces iets anders.
Laat eerst alle lucht ontsnappen. Wip daarna de buitenband los met een bandenlichter. Gooi eventueel overgebleven latexsealant weg en maak de velg goed schoon. Controleer of de tubeless velgtape nog goed zit en vervang deze zo nodig.
Monteer vervolgens een nieuwe tubeless band en giet nieuwe sealant in de band. Draai het wiel zodat de vloeistof zich goed verspreidt. Pomp daarna stevig op (met een vloerpomp of compressor) zodat de band in de velgrand ‘klikt’. Hoor je een paar ploppen? Dan zit je goed. Controleer of de band mooi aansluit en laat de druk zakken tot je normale rijspanning.
Handige tips
- Gebruik zo min mogelijk bandenlichters, je voorkomt zo beschadiging van je velg of binnenband
- Controleer de draairichting van je band: staat meestal aangegeven met een pijltje op de zijkant
- Vervang je band liever op tijd dan te laat. Een versleten band slijt niet alleen sneller, maar vergroot ook het risico op een lek of ongelukken
- Vergeet niet om ook je ventieldopje terug te plaatsen. Dat beschermt het ventiel tegen vuil en vocht
Alles wat je nodig hebt om je fietsband te vervangen
Of je nu rijdt op een stadsfiets, racefiets of mountainbike: bij CUBE Stores vind je alles wat je nodig hebt om zelf je banden te vervangen. Denk aan binnenbanden in alle maten, tubeless sealant, bandenlichters en krachtige fietspompen. Onze favoriet voor onderweg? De compacte ACID Pump RACE UHP. Krachtig, licht en makkelijk mee te nemen.
Zelf je fietsband vervangen is makkelijker dan je denkt. En met een beetje oefening sta je in no time weer op de pedalen. Wil je zeker weten dat je de juiste band of pomp kiest? Kom langs in een van onze winkels of neem contact met ons op. We helpen je graag verder.