Shimano kwam in het voorjaar met hun nieuwe XT 12-speed groepset: een fluisterstille aandrijflijn voor de mountainbikes met een enkel-voorblad. SRAM heeft haar eigen Eagle-groepset als 1x drivetrain. Steeds meer hardtail MTB’s worden afgemonteerd met een One By Drivetrain. Maar merk je nu daadwerkelijk het verschil tussen een dubbel of enkel voorblad? Wij hebben het voor je getest en alle voordelen van een enkel blad voor je op een rijtje gezet.
EEN ENKEL VOORBLAD IS LICHTER
Oké dit is wel een inkopper, maar het scheelt toch. Het gewicht van het tweede blad scheelt al flink wat grammen. De crank wordt standaard geleverd met 32 tandjes, tegenover de 36 tandjes van het grootste blad bij een dubbel.
INDRUKWEKKENDE VORMGEVING
Het voorblad is kleiner geworden, maar de cassette achter is groter geworden. Gebruikelijk bij andere aandrijflijnen is dat het kleinste blad 11 tandjes heeft en de grootste tot wel 46 tandjes gaat. Bij de XT 12-speed is de verhouding 10 tandjes als kleinst en 51 (ja je leest het goed: 51) tandjes heeft. Je hoeft je echt geen zorgen te maken of je met een enkel blad wel de bergen op gaat komen. Geloof ons, dat moet iedereen kunnen.
SCHAKEL MET SLECHTS 1 HAND
Je zit midden in een afdaling en uit het niets duikt er een steile helling voor je op. Welke versnelling zit je? Zit je binnen- of buitenblad? Oh nee, verkeerd geschakeld. Het schakelen is een stuk simpeler met de XT 12-speed of een andere ONE By Drivetrain zoals de Eagle van SRAM. Schakel je lichter of schakel je op? Alles is in het bereik van je rechterhand. Ideaal wanneer je op trails rijdt met veel verrassingen.
AANDACHTSPUNTJES
SRAM en Shimano ontwikkelen de 1x Drivetrains steeds verder door. Dat betekent ook dat de ontwikkelingen snel gaan en sommige (verouderde) technieken op termijn niet meer leverbaar zijn. Zo zet Shimano in op het door hun ontworpen cassettebodies met Microspline. Dit is ontwikkeld om een breed bereik te kunnen geven bij een enkel voorblad. Als je nu een mountainbike koopt waarop een body met Microspline op gemonteerd is, zit je in de toekomst goed.
Als je een wat sterkere mountainbiker bent, kunnen de 32 tanden van de XT bij de crank als een koffiemolen aanvoelen. Deze kun je uiteraard verwisselen voor een groter blad. Deze worden geleverd tot 36 tanden. Eventueel kleiner kan ook. Dan heb je de keuze tussen 30 of 28 tanden. Dit kan heel handig zijn wanneer je op zoek gaat naar uitdagende trails, bijvoorbeeld in het buitenland.
VOORDELIGER DAN JE DENKT
Wat je vaak ziet bij technologische ontwikkelingen is dat de nieuwe producten in het begin vrij duur zijn. Maar in dit geval is dit niet zo. CUBE zet net als Shimano & SRAM in op nieuwe technieken. Daarom zijn de meeste hardtail mountainbikes van CUBE al voorzien van een 1x aandrijflijn. Je hebt al een aluminium mountainbike met de SRAM Eagle 12-speed vanaf 700 euro. Wil je nog lichter gaan? Dan is er al een hardtail van carbon, afgemonteerd met XT, voor slechts 1599,-.
CUBE ANALOG MET SRAM EAGLE 12-SPEED
CUBE REACTION C:62 PRO MET DE NIEUWE XT 12-SPEED VAN SHIMANO
Ben jij klaar voor de toekomst? Heb je extra hulp nodig bij het vinden van de juiste fiets? Kom gerust langs bij onze winkels. Onze experts staan te popelen om je alles te vertellen over aandrijflijnen, suspensions, accu’s & kettingen. Kortom alles wat met fietsen te maken heeft.